REGULAMIN INTERNATU
COLLEGIUM MARIANUM LICEUM KATOLICKIEGO IM. JANA PAWŁA II
W PELPLINIE
WSTĘP
1. Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą działającą w ramach Collegium Marianum Liceum Katolickiego im. Jana Pawła II w Pelplinie, przeznaczoną dla wszystkich uczniów szkoły.
2. Regulamin określa szczegółowe zasady działalności internatu, tworzy warunki dla rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i współodpowiedzialności
za funkcjonowanie placówki.
3. Regulamin jest załącznikiem do Statutu Collegium Marianum Liceum Katolickiego im. Jana Pawła II w Pelplinie.
§ 1
CELE I ZADANIA INTERNATU
1. Celem jest:
1) stworzenie optymalnych warunków do zamieszkania i nauki
2) poczucie bezpieczeństwa
3) umożliwienie dostępu do źródeł informacji
4) promowanie różnych form życia kulturalnego
5) poszanowanie zdrowia własnego i innych
6) integralny rozwój osobowy
2. Do zadań należy:
1) zapewnienie właściwych warunków do wypełniania zadań szkolnych
2) realizowanie systemu wychowania zgodnego z katolickim duchem szkoły
3) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
4) kształtowanie dbałości o higienę osobistą
5) upowszechnianie kultury fizycznej i promowanie zdrowego stylu życia
6) wyrobienie życiowych umiejętności oraz wdrażanie do samodzielnego wykonania prac porządkowo-gospodarczych
7) kształtowanie postaw społecznych i więzi międzyosobowych
§ 2
ORGANY INTERNATU
1. Podstawowymi organami internatu są:
1) Dyrektor Internatu,
2) Prefekci (Wychowawcy Internatu),
3) Samorząd Szkoły.
§ 3
PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW INTERNATU
1. Wychowankowie mają prawo do:
1) Korzystania z pomieszczeń, urządzeń oraz pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania zainteresowań i uzdolnień.
2) Wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie, oraz w porozumieniu z wychowawcą, w innych zajęciach kulturalnych, sportowych, turystycznych, religijnych.
3) Poszanowania prywatności i zachowania dyskrecji o sprawach osobistych lub rodzinnych.
4) Poczucia prywatności w swojej części mieszkaniowej, co oznacza, że wychowankowie nie mogą gościć w swoim pokoju osób bez wiedzy dyrektora lub prefekta,
5) Zwolnienia w czasie nauki własnej w uzasadnionych przypadkach.
6) Uzyskania usprawiedliwienia w przypadku choroby lub innej niedyspozycji uniemożliwiającej udział w zajęciach lekcyjnych od prefekta, pod którego opieką pozostają w tym czasie.
7) Zgłaszania opinii i propozycji w sprawach organizacyjnych oraz współuczestnictwa przez własny samorząd w kształtowaniu życia internatu.
8) Pozostania w internacie na ustalony wcześniej weekend za zgodą dyrektora lub prefekta.
2. Wychowankowie mają obowiązek:
1) Regularnie i punktualnie uczęszczać na zajęcia szkolne.
2) Przestrzegać rozkładu dnia w internacie i ciszy nocnej w godz. 22.00-6.00. W tym czasie wychowankowie nie mają prawa przebywać w pokojach kolegów bez wiedzy i zgody dyrektora lub prefekta. Mają zaścielone łóżka i są ubrani w piżamy. Każdego dnia dyrektor lub prefekt po 22.00 obchodzi pokoje i sprawdza przygotowanie do spoczynku podopiecznych internatu.
3) Przestrzegać zakaz zamykania się od środka w pokoju, jeżeli są w nim obecni
4) Uczestniczyć w codziennych praktykach religijnych.
5) Troszczyć się o współmieszkańców, w razie potrzeby udzielając im pomocy.
6) Z szacunkiem odnosić się do wychowawców, pracowników i kolegów.
7) Troszczyć się o estetyczny wygląd i porządek w swoim pokoju oraz na terenie internatu.
8) Rzetelnie dbać o porządek w pokojach i łazienkach.
9) Dbać o czystość i higienę osobistą oraz estetykę własnego wyglądu.
10) Troszczyć się o użytkowany sprzęt oraz pomoce dydaktyczne - wszelkie zmiany umeblowania należy konsultować z dyrektorem lub prefektem.
11) Ponosić odpowiedzialność materialną za spowodowane szkody, które należy natychmiast zgłosić detektorowi lub prefektowi.
12) Dbać o swoje rzeczy - wartościowe przedmioty i pieniądze wychowankowie przechowująw internacie na własną odpowiedzialność.
13) Oszczędnie i prawidłowo użytkować energię elektryczną oraz wodę.
14) Na terenie internatu chodzić w obuwiu miękkim, lekkim i przewiewnym.
15) Korzystać ze sprzętu grającego w sposób nie zakłócający spokoju współmieszkańców.
16) W razie choroby lub wypadku bezzwłocznie zgłosić ten fakt wychowawcy dyżurnemu. Osoby chore na czas choroby wyjeżdżają do domu.
17) Każdorazowo zgłaszać wychowawcy wyjścia, wyjazdy oraz powroty w ciągu całego tygodnia.
18) Regularnie uiszczać opłaty za zakwaterowanie i wyżywienie w terminie do 15 każdego miesiąca.
19) Przestrzegać zakazu wchodzenia, bez zgody wychowawcy internatu, do pokojów dziennych przeznaczonych dla dziewczyn uczących się w szkole
20) Wychowankowie mają obowiązek przestrzegać przepisów BHP i P.POŻ w związku z czym zabrania się:
a. używania w salach kuchenek elektrycznych i grzałek (dopuszcza się używanie czajników bezprzewodowych),
b. przechowywania w pokojach materiałów wybuchowych i łatwopalnych,
c. manipulowania przy urządzeniach elektrycznych,
d. naklejania na ścianach plakatów, fotografii, wieszania obrazów,
e. siadania na parapetach okiennych.
§ 4
NAGRODY I KARY
1. Nagrody:
1) Za właściwe zachowania, zaangażowanie w życiu internatu, podejmowaną działalność społeczną, odpowiedni stosunek do obowiązków szkolnych, osiągnięcia w dziedzinie kultury i sportu wychowanek może zostać nagrodzony:
a. pochwałą wychowawcy internatu z wpisaniem do dziennika,
b. listem pochwalnym do rodziców,
c. pochwała dyrektora szkoły wobec młodzieży.
2. Kary:
1) W przypadku niewłaściwego zachowania, naruszenia zasad współżycia w internacie i niniejszego regulaminu wychowanek może zostać ukarany:
a. upomnieniem ze strony wychowawcy,
b. wpisem wychowawcy do dziennika,
c. karą porządkową – praca na rzecz internatu i zawiadomieniem rodziców,
d. pisemną naganą dyrektora internatu oraz zawiadomieniem rodziców,
e. naganą dyrektora,
f. czasowym lub definitywnym skreśleniem z listy wychowanków internatu,
g. w przypadku powtórnego wykroczenia, za które została nałożona wychowankowi kara czasowego skreślenia z listy wychowanków internatu następuje definitywnym skreślenie z listy wychowanków.
2) Nałożenie kary pociąga za sobą konsekwencje, które w zależności od powagi wykroczenia mogą być stosowane pojedynczo lub łącznie.
3) Skreślenie z listy wychowanków internatu następuje w drodze decyzji dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawców internatu za wszelkie poważne wykroczenia wymienione w § 59 p.2 Statutu Collegium Marianum Liceum Katolickiego im. Jana Pawła II w Pelplinie, które w szkole skutkują skreśleniem z listy uczniów.
4) Wychowanek skreślony z listy uczniów szkoły automatycznie zostaje usunięty z internatu.
§ 5
DOKUMENTACJA PRACY INTERNATU
1. Internat prowadzi następującą dokumentację:
1) listy wyjść i wyjazdów oraz raportów dziennych i nocnych,
2) zeszyt wyjazdów ze szkoły i internatu.
2. Załącznikiem do powyższego regulaminu są:
1) Rozkład dnia
Podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej w dniu 3 lutego 2020 r. do regulaminu zostały wprowadzone zmiany.
Załącznik nr 1
ROZKŁAD DNIA
W dni od poniedziałku do czwartku wyglądają następująco:
- 7.00 - pobudka
- 7.30 - śniadanie
- 8.00 – 12.30- zajęcia lekcyjne
- 12.30 – obiad
- 13.15 - 18.10 - zajęcia lekcyjne
- 15.00 - 18.00 - czas wolny z możliwością wyjścia do miasta
- 18.30 - kolacja (w czwartki kolacja o godzinie 17.30)
- 19.00 - 20.30 - studium ścisłe, czyli czas na naukę własną
- 18.00 - Msza Święta w kaplicy (tylko we wtorki) i katedrze (tylko w czwartki)
- 21.00 - modlitwy wieczorne/ Msza św.
- 21.30 - przygotowanie do ciszy nocnej
- 22.00 - cisza nocna
W piątki:
- 7.00 - pobudka
- 7.00 - Msza Święta (chętni)
- 7.30 - śniadanie
- 8.00 - 12.30 - zajęcia lekcyjne
- 12.30 - obiad (chętni)
- po 12.30 sprzątanie pokoi i wyjazd do domu zdawanie pokoi do 13.30